Lezing

Tel uit je winst uitverkocht

Prof.dr. Wim Dubbink
Woensdag 4 december 2013, 12:40 - 13:35 (uitverkocht)
Blauwe Zaal Auditorium

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen                            Geld verdienen, dat is waar het bij bedrijven primair om draait. Waar het vroeger voor bedrijven voldoende was om binnen de wettelijke grenzen te opereren, verwacht de samenleving nu dat bedrijven zich ook moreel verantwoord gedragen. Dus niet alleen ‘niet stelen’ en ‘niet frauderen’, maar ook oog hebben voor mens en milieu. In het bedrijfsleven wordt dit ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd.

Plicht en verstandigste bedrijfsstrategie                   Voorstanders van deze vorm van ondernemen beweren dat het ontwikkelen van een MVO-strategie niet alleen een morele plicht is voor bedrijven, het is ook de verstandigste strategie wanneer het op winst maken aankomt. MVO als business case.

Maar ook een dilemma                                                                   Wim Dubbink is hoogleraar Bedrijfsethiek aan de Universiteit van Tilburg. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen mag dan in potentie rendabel zijn, als business case voldoet het niet, aldus Dubbink. Moreel verantwoord gedrag en winst maken gaan namelijk niet altijd samen; soms moeten keuzes gemaakt worden die juist tegen het winststreven ingaan. Daarmee heeft MVO als business case een dilemma in zich.

Kritiek op overheidsinitiatief                                                   Dubbink is dan ook erg kritisch op het overheidsinitiatief MVO Loont dat suggereert dat je aan moreel verantwoord gedrag moet doen omdat dat winst genereert. Deze overheidsvisie is volgens Dubbink niet alleen empirisch gezien twijfelachtig, het is zelfs schadelijk en contraproductief voor MVO.

Meer lezen                                                                                         Meer interessante artikelen van Wim Dubbink over moraal in het bedrijfsleven:
Moreel wangedrag en zelfbedrog van Managers. (socialevraagstukken.nl | 6 augustus 2013)

Morele crisis? De markt zorgt juist voor moraal.
(Trouw | 19 juni 2012)

 

Reserveren                                                                                           Wil je zeker zijn van een plek, reserveer dan hier

 

Tweewekelijks alle programma's gemakkelijk op een rijtje in je inbox?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven
x