Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Geld verdienen, dat is waar het bij bedrijven primair om draait. Waar het vroeger voor bedrijven voldoende was om binnen de wettelijke grenzen te opereren, verwacht de samenleving nu dat bedrijven zich ook moreel verantwoord gedragen. Dus niet alleen ‘niet stelen’ en ‘niet frauderen’, maar ook oog hebben voor mens en milieu. In het bedrijfsleven wordt dit ook wel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) genoemd.
Plicht en verstandigste bedrijfsstrategie Voorstanders van deze vorm van ondernemen beweren dat het ontwikkelen van een MVO-strategie niet alleen een morele plicht is voor bedrijven, het is ook de verstandigste strategie wanneer het op winst maken aankomt. MVO als business case.
Maar ook een dilemma Wim Dubbink is hoogleraar Bedrijfsethiek aan de Universiteit van Tilburg. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen mag dan in potentie rendabel zijn, als business case voldoet het niet, aldus Dubbink. Moreel verantwoord gedrag en winst maken gaan namelijk niet altijd samen; soms moeten keuzes gemaakt worden die juist tegen het winststreven ingaan. Daarmee heeft MVO als business case een dilemma in zich.
Kritiek op overheidsinitiatief Dubbink is dan ook erg kritisch op het overheidsinitiatief MVO Loont dat suggereert dat je aan moreel verantwoord gedrag moet doen omdat dat winst genereert. Deze overheidsvisie is volgens Dubbink niet alleen empirisch gezien twijfelachtig, het is zelfs schadelijk en contraproductief voor MVO.
Meer lezen Meer interessante artikelen van Wim Dubbink over moraal in het bedrijfsleven:
Moreel wangedrag en zelfbedrog van Managers. (socialevraagstukken.nl | 6 augustus 2013)
Morele crisis? De markt zorgt juist voor moraal.
(Trouw | 19 juni 2012)
Reserveren Wil je zeker zijn van een plek, reserveer dan hier