Lezing

Science café: Online verleiding & misleiding (volgeboekt)

Met prof.dr. Theo Gevers, prof.dr. Maurits Kaptein
Dinsdag 11 februari 2020, 20:00 - 22:15
Boekhandel Van Piere, Nw. Emmasingel 48
Prijs: Gratis (Student) € 2,50 incl. btw (Anderen)

Van deepfakes tot e-commerce: in de online wereld wordt onze informatievoorziening en ons gedrag steeds meer beïnvloed en gestuurd door slimme technologie. Met deep learning-expert prof. Theo Gevers en datawetenschapper prof. Maurits Kaptein.

Het is niet meer mogelijk voor dit programma te reserveren. Mogelijk is er aan de deur nog een beperkt aantal plekken beschikbaar, maar vol = vol.

 

Wie op het internet rondsurft moet op zijn hoede zijn. Of je nu op zoek bent naar het laatste nieuws, facts & figures, vermakelijke video’s, een nieuwe laptop, de laatste modetrends of opinie – je moet constant alert zijn op verleiding en misleiding door verkopers, trollen en anderen die er baat bij hebben je informatievoorziening en gedrag te beïnvloeden en te sturen.

Theo Gevers is hoogleraar Computer Vision aan de Universiteit van Amsterdam en is gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, deep learning en automatische gezichtsanalyse in video’s. Gevers streeft ernaar software te ontwikkelen waarmee je in videobeelden het menselijk gezicht feilloos kan manipuleren. Het is slimme technologie die ook bijdraagt aan de ontwikkeling van deepfakes: video’s waarin je door videobeelden met elkaar te vermengen mensen, bijvoorbeeld Barack Obama, dingen kunt laten zeggen die ze nooit gezegd hebben, inclusief de juiste gezichtsuitdrukking. Daarmee krijgt fake op het internet een nieuwe dimensie. Dat ondervond ook Facebook-topman Mark Zuckerberg (zie artikel).

Maurits Kaptein is hoogleraar Data Science & Health aan de Universiteit van Tilburg en heeft zich in eerdere projecten onder andere bezig gehouden met de ontwikkeling van online verleidingsstrategieën en de personalisatie van het e-commerce aanbod. Zo kunnen computers bijvoorbeeld door de klikstroom van consumenten te onderzoeken, leren welke verkoopargumenten bij individuele klanten aanslaan. In 2013 verscheen van zijn hand het boek Digitale verleiding.

Deze slimme technologieën bieden veel nieuwe mogelijkheden, maar hebben ook een grote impact op onze beleving van de werkelijkheid, op ons vertrouwen, op de persoonlijke keuzes die we maken en zelfs op de democratie. Houd jij je online nog staande?

 

Tweewekelijks alle programma's gemakkelijk op een rijtje in je inbox?

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven
x