Documentaire
Taal: Engels, ondertiteling: Nederlands
In 2007 gaat Banksy naar Palestina en schildert daar een Israëlische soldaat die de papieren van een ezel controleert. De lokale bevolking voelt zich echter beledigd door Banksy’s afbeelding.
Na een sprong van een paar jaar verschuift het perspectief naar een lokale taxichauffeur die een bevriend zakenman op het kunstwerk attendeert. De Banksy wordt uit de muur gehakt en naar de veiling gebracht. Vanaf dat moment wordt een aantal relevante vragen opgeworpen. Is street art niet per definitie tijdelijk en primair bedoeld voor de straat? En is het niet een typisch staaltje neokolonialisme om ze naar het Westen te verschepen?
Of moeten de muurschilderingen worden beschermd en geconserveerd, vergelijkbaar met archeologische vondsten in oorlogsgebieden? Maar hoe is het werk ook in de toekomst nog te authentiseren – zeker aangezien de anoniem opererende Banksy dat niet kan of zal doen? En wat betekent dat voor de waarde, zowel monetair als kunsthistorisch?
Ticket reservation: call Natlab (040 2946848), or buy your tickets at the cash register that opens one hour prior to the start of the movie.
Payment is only by PIN (with Maestro, so not with Visa or Mastercard).