We doen het de hele dag, want we denken dat we er goed in zijn en dat het ons veel oplevert: multitasken. We appen met vrienden tijdens het tikken van een belangrijke mail. Checken Facebook tijdens het studeren of het schrijven van een sollicitatiebrief. Ook bellen of zelfs typen wij onder het fietsen of autorijden. En ondertussen proberen we ook nog muziek te luisteren, tv te kijken en te reageren op alles wat voorbij komt met een snelle tweet. We wisselen continu tussen niet-afgewerkte taakjes. Efficiënt? Integendeel, multitasken is totaal inefficiënt. Maar we blijven het doen, omdat het net zo verslavend is als snoep en seks. Nieuwe technologie zoals de smartphone en de tablet maken het allemaal mogelijk en stimuleren zelfs dit gedrag.
Universiteitshoogleraar Onderwijspsychologie Paul A. Kirschner gaat in op de negatieve effecten van multitasken en geeft aan hoe we ons kunnen wapenen tegen de verleidingen van de verslavende technologieën.
Paul A. Kirschner is Universiteishoogleraar aan de Open Universiteit. Daarvoor was hij hoogleraar Onderwijspsychologie en directeur van het Fostering Effective, Efficient and Enjoyable Learning environments (FEEEL) programma aan het Welten-instituut (OU). Hij is ook Visiting Professor Onderwijs met een leerstoel in Leren en Interactie in de Lerarenopleiding aan Oulu University (Finland). Daarnaast is Kirschner president van de International Society of the Learning Sciences (ISLS) geweest en is hij lid van de Wetenschappelijk Technische Raad van SURF. Ook is hij (co-)auteur van vele wetenschappelijke publicaties, boeken en columns in verschillende media.
Gratis entree!
Reserveer hier