HELAAS: DIT PROGRAMMA IS GEANNULEERD!
Wereldmuziek. Hoezo een breed begrip? Hoezo voor 40-plussers? Hoezo niet hip? Wereldmuziekautoriteit MPS Pilot (naast DJ ook ethnomusicoloog) neemt je mee in woord en geluid en zal daarna het stokje overgeven aan een van de aanstormende talenten in de UK-dance-scene: Romare.
Met een beetje gezond verstand kun je wel beredeneren dat de term ‘wereldmuziek’ wel heel erg simplistisch alsook eurocentrisch is. Onder wereldmuziek wordt meestal gedoeld op alle muziek die er bestaat, behalve die afkomstig uit de VS, Canada, Australië, Nieuw Zeeland en West-Europa tussen Noorwegen en Frankrijk en tussen IJsland en Duitsland. Alle andere muziek die er op deze aardbol wordt gemaakt wordt gemakshalve maar op één hoop gegooid.
Om jou je eerste stappen in de niet-westerse muziek te laten zetten, zowel op een begrijpend als op een dansend niveau, hebben we een beroep gedaan op Horst Timmers, beter bekend als DJ MPS PILOT. Hij heeft gereisd door de Balkan, Spanje, India, Turkije, Marokko, Senegal, Mali en Burkina Faso en zich compleet in moderne wereldmuziek ondergedompeld. Daarbij heeft hij vooral gefocust op de kruisbestuivingen. Zijn stijl varieert van drum ’n bass tot flamenco en van Indiase Bhangra tot Latijns-Amerikaanse percussie en terug en dat alles in een organisch, ritmisch geheel. Hij heeft gedraaid van Mysteryland tot Sziget, van North Sea Jazz tot Mundial, van Lowlands tot Oerol. Maar naast DJ is hij ook producer en ethnomusicoloog en dat laatste vinden we extra interessant. Hij zal je aan de hand van vele voorbeelden introduceren in de wereldmuziek en daarna de andere gast, Romare, introduceren en kort interviewen.
Romare is een nieuwe Londense DJ en producer die de afgelopen jaren doorbracht met het verzamelen van samples om aan een concept te werken: een nieuwe muziekvorm die juist ontstaat doordat je de verschillen en overeenkomsten tussen twee muziekvormen en culturen samplet en in één geheel bij elkaar brengt.
Samples van liedjes, speeches, interviews, openlucht-opnames en films werden zorgvuldig gekozen en opnieuw gerangschikt om de connectie tussen Afrikaanse en Afrikaans-Amerikaanse muziek te ontdekken. Ritmes uit West-Afrika worden geïntegreerd met stemmen uit Harlem, gesprekken over ras en identiteit tussen schrijvers en ethnomusicologen worden geconstrueerd, speeches van activisten gemengd met stemmen van gevangenen, alles resulterend in zijn vier ‘Meditations on Afrocentrism’.
Klinkt misschien als heavy stuff, maar op de dansvloer merk je vanzelf ook de sublieme lichtheid. Als je zijn muziek een label wilt geven, noem het dan maar Post-Footwork, maar ga vooral lekker luisteren en zelf shufflen op zijn soms housie, dan weer funky hiphop dan weer lekkere bassy elektronica.
Studenten gratis / anderen betalen 5 euro..