Dennis Villeneuve, Can/Sp 2013
Taal: Engels – ondertiteling: Nederlands
Jake Gyllenhaal is zowel zichzelf als z'n dreigende dubbelganger in Denis Villeneuve's labyrintische Enemy.
De reden dat we zo van het idee van een dubbelganger houden is omdat het een intrigerend en verschrikkelijk idee is. Het laat je fantaseren over een leven dat je om welke reden ook niet leidt maar het draagt ook het risico van een coup in zich: een fusie van twee persoonlijkheden — een van de mogelijkheden waar Denis Villeneuve in Enemy mee speelt — of zelfs een vijandige overname, waar Richard Ayoade over fantaseert in die andere dubbelgangerfilm The Double. Is de dubbelganger een venster op een andere wereld, een weeffout in de natuurlijke orde of een venster op het onderbewustzijn? Of alle drie tegelijk? Enemy is spaarzaam met verklaringen en of je Villeneuve's film geslaagd vindt, wordt bepaald door of je dat als kracht of zwakte ziet.
In deze adaptatie van ‘De man in duplo’ van de Portugese Nobelprijswinnaar José Saramago speelt Jake Gyllenhaal zowel een ingeslapen geschiedenisdocent die vastzit in een bloedeloze relatie, als zijn dubbelganger Anthony, een geile gogetter die rollen speelt in B-films en op een motor rijdt. In Adams fantasie alles wat hij zelf niet is. De vraag is hier natuurlijk of Anthony wel echt een andere man is, of slechts een projectie van Adams verlangen om uit z'n benauwende leven te breken. Of, kan ook nog, zijn Adam en Anthony de manifestaties van de angsten en verlangens van nog een derde personage dat we nooit te zien krijgen. Of van ons, misschien. Dat Enemy je laat stoeien met zulke verklaringen is wat het een aantrekkelijke film maakt, die de kijker die zoekt naar meer houvast trouwens ook een paar concrete hints geeft om een uitweg uit dit web te vinden (bron: Ronald Rovers, Filmkrant)
Studenten betalen op vertoon van hun pas slechts 3,50 euro en anderen 7,50 euro.